Οι εναρκτήριες δηλώσεις του πρωθυπουργού Μόντι στη Σύνοδο της G20 έκαναν αναφορές στην υπέρβαση της κρίσης αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ των εθνών και στην ταραγμένη κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας . Ο πρωθυπουργός της Ινδίας ανακοίνωσε την έναρξη ενός διακρατικού και πολυμερούς έργου mega συνδεσιμότητας, του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC). Η Ινδία, η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, η ΕΕ και οι ΗΠΑ συμφώνησαν σε μια ιστορική απόφαση για τη δημιουργία ενός έργου υβριδικής συνδεσιμότητας που θα περιλαμβάνει τόσο θαλάσσιες όσο και σιδηροδρομικές διαδρομές. Ωστόσο, η ιδέα πίσω από το IMEC έχει τις ρίζες του στο I2U2 , ένα Τετραμερές φόρουμ που περιλαμβάνει την Ινδία, το Ισραήλ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τις ΗΠΑ.
Μεταξύ Ινδίας και Ευρώπης, μέσω της Μέσης Ανατολής, η IMEC προβάλλει ως αντίπαλο δέος στο εμβληματικό έργο της Κίνας BRI. Ως εκ τούτου, το IMEC γίνεται μια σημαντική γεωπολιτική κίνηση με τη συνεργασία με ορισμένες από τις χώρες της G20 για να αποφευχθεί η εξάρτηση από κινεζικά έργα για λόγους οικονομίας, υποδομής και συνδεσιμότητας. Αμέσως μετά την ανακοίνωση, κράτη όπως η Τουρκία εξέφρασαν ανησυχίες για τη βιωσιμότητά του, οι ανησυχίες είναι προφανείς καθώς αυτό θα στερούσε τον ρόλο της Τουρκίας σε ένα τόσο κρίσιμο έργο για την ανάπτυξη υποδομών.
IMEC: Στοιχεία & Στόχοι
Ο διάδρομος IMEC χωρίζεται σε δύο μέρη, τον Βόρειο Διάδρομο και τον Ανατολικό Διάδρομο. Κάνοντας τον Αραβικό Κόλπο το κέντρο, ο Βόρειος Διάδρομος θα συνέδεε την Ευρώπη με τον Αραβικό Κόλπο. Εντός του Περσικού Κόλπου, η χερσαία διαδρομή θα παρείχε διέλευση για σιδηροδρομικές γραμμές μέσω του λιμανιού της Χάιφα στο Ισραήλ προς την Ιορδανία προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα μέσω της Σαουδικής Αραβίας. Ο Ανατολικός Διάδρομος θα συνδέει στη συνέχεια τον Περσικό Κόλπο με την Ινδία. Ο διάδρομος στοχεύει να συνδέσει λιμάνια στις δύο ηπείρους για να κάνει το εμπόριο και τις μεταφορές ευκολότερες και ταχύτερες, μειώνοντας το χρόνο διέλευσης έως και 40%. Η IMEC παρέχει ένα εναλλακτικό κανάλι στην κορεσμένη και υψηλών δασμών Διώρυγα του Σουέζ. Επιπλέον, ο διάδρομος στοχεύει στη διευκόλυνση του εμπορίου, την εξαγωγή καθαρής ενέργειας μέσω αγωγών υδρογόνου, την τοποθέτηση υπόγειων θαλάσσιων καλωδίων για ενέργεια και σταθερό Διαδίκτυο με αποτέλεσμα την απελευθέρωση βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς οικονομικής ανάπτυξης.
Επανεφεύρεση και αναβίωση της παλιάς κληρονομιάς:
Η συγκεκριμένη διαδρομή που περιλαμβάνει την Ινδία, τη Μέση Ανατολή και την ευρωπαϊκή ήπειρο αναβιώνει την αρχαία οδό εμπορίου μπαχαρικών που ήταν διαδεδομένη και ήταν πολύ μεγαλύτερη σε μέγεθος και έκταση κατά τους πρώτους αιώνες μέχρι τον 15ο μ.Χ. Κατά τους αρχαίους χρόνους, η θαλάσσια εμπορική οδός ήταν δημοφιλής με το όνομα «Διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας» που συνέδεε την αγορά της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και της Ινδικής υποηπείρου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Η αναβίωση αυτής της διαδρομής θα έδινε έμφαση στις υπάρχουσες εμπορικές και πολιτιστικές σχέσεις μεταξύ των εθνών και θα λειτουργούσε ως αντίθετο στην αφήγηση του «Δρόμου του Μεταξιού» που επικαλέστηκε η Κίνα υπό το BRI. Το IMEC παρέχει μια άμεση διαδρομή που συνδέει την Ινδία με την Ευρώπη, με τη συμπερίληψη μιας σιδηροδρομικής γραμμής, η διαδρομή των μπαχαρικών ανανεώθηκε για να επιτευχθεί μια πιο άμεση διαδρομή μεταξύ Ευρώπης και Ινδίας.
Ένα γεωπολιτικό σοκ εάν υλοποιηθεί!
Η περιοχή της Μέσης Ανατολής είναι μάρτυρας άνευ προηγουμένου γεωπολιτικών αλλαγών με τη συμφιλίωση Σαουδικής Αραβίας-Ιράν με τη μεσολάβηση της Κίνας , οι ελπίδες ανανεώνονται για την πιθανότητα μιας ειρηνευτικής συμφωνίας Ισραήλ-Σαουδικής Αραβίας, αλλά με τις ΗΠΑ ως μεσάζοντα, υπαινιγμούς των οποίων αποκαλύπτονται από την ομάδα I2U2 . Οι ΗΠΑ προωθούν τον διάδρομο προληπτικά και έχουν προτείνει μια συνάντηση των κρατών μελών για να συζητηθεί ένα σχέδιο δράσης τις επόμενες εξήντα ημέρες. Με την επιφύλαξη υλοποίησης, αυτός ο διάδρομος έχει σημαντικές δυνατότητες να φέρει στο ίδιο τραπέζι αντίπαλα κράτη όπως η Σαουδική Αραβία και το Ισραήλ. Η σύνδεση του λιμανιού της Χάιφα στο Ισραήλ με τη σιδηροδρομική γραμμή που διέρχεται από τη Σαουδική Αραβία θα δημιουργούσε περίπλοκη αλληλεξάρτηση μεταξύ αυτών των κρατών, η οποία θα ήταν αμοιβαία επωφελής και ίσως να οδηγήσει σε ενίσχυση των δεσμών. Επιπλέον, η γεωπολιτική αναταραχή στη Μέση Ανατολή θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί εάν η περιοχή διασυνδεθεί με μια κοινή ατζέντα κοινωνικο-οικονομικής ανάπτυξης.
Αυτός ο διάδρομος υποδηλώνει επίσης μια στροφή από τα έργα υποδομής υπό την ηγεσία της Κίνας προς μια πιο περιεκτική προσέγγιση. Καθώς έχουν εμφανιστεί ζητήματα σχετικά με τη βιωσιμότητα των δανείων που παρέχονται από κινεζικές εταιρείες στο πλαίσιο του BRI, αρκετά έργα χαρακτηρίστηκαν ως μη βιώσιμα . Τα προβλήματα που προκύπτουν με την κινεζική πιστωτική γραμμή για έργα υποδομής στη Σρι Λάνκα και το Πακιστάν υπενθυμίζουν μια παγίδα χρέους . Οι ειδήσεις που έρχονται στην επιφάνεια ότι η Ιταλία σχεδιάζει να αποχωρήσει από το BRI θα ενθάρρυνε περαιτέρω και άλλα έθνη να ακολουθήσουν, καθιστώντας έτσι το IMEC μια βιώσιμη εναλλακτική λύση.
Μια καλύτερη εναλλακτική λύση;
Το IMEC αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης πρωτοβουλίας της Δύσης, της Συνεργασίας για Παγκόσμια Επένδυση Υποδομής (PGII) που ανακοινώθηκε κατά τη Σύνοδο Κορυφής της G7, στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Ιούνιο του 2021. Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν τόνισε το πλαίσιο «Build Back Better World (B3W)» για τη δημιουργία ενός περισσότερου βιώσιμου περιβάλλοντος στο πλαίσιο του ΠΓΙΙ, το οποίο θα επικεντρώνεται στη δημιουργία μιας υποδομής ανθεκτικής στην κλιματική αλλαγή με διαφάνεια για την επίτευξη των στόχων της ισότητας των φύλων και της ανάπτυξης υποδομών υγείας.
Το IMEC διαφοροποιείται από το BRI ως προς τις ποιοτικές πτυχές που προσφέρει. εστιάζοντας σε έργα υποδομής ποιότητας, η IMEC λαμβάνει υπόψη παράγοντες όπως η οικονομική βιωσιμότητα των έργων υποδομής για τη χώρα υποδοχής, η διαφάνεια και ο χαμηλός περιβαλλοντικός και κοινωνικός κίνδυνος (ESG).
Για να προσελκύσει ιδιώτες, η πιστοποίηση Blue Dot Network (BDN) θα επιταχύνει και θα απλοποιήσει περαιτέρω τη διαδικασία αξιολογώντας τη βιωσιμότητα των έργων, έτσι ώστε τα χρήματα των επενδυτών να μην διαχέονται σε έργα χαμηλής ποιότητας. Επιπλέον, πρωτοβουλίες όπως το FAST-infra θα κινητοποιήσουν περισσότερες ιδιωτικές επενδύσεις σε υψηλής ποιότητας βιώσιμα έργα στο ίδιο επίπεδο με τα παγκόσμια πρότυπα, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τον κινεζικό διμερή δανεισμό χρέους και την αναδιάρθρωση στο πλαίσιο του BRI.
Επιπλέον, υπάρχουν δυνατότητες επέκτασης, καθώς η Ινδία μπορεί να παρέχει χώρο και υλικοτεχνική υποστήριξη στο πλαίσιο της πολιτικής Act East για να επεκτείνει τον διάδρομο σε έθνη όπως το Μπαγκλαντές και η Μιανμάρ και άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας όπως η Ταϊλάνδη και η Ταϊβάν. Διευκολύνοντας έτσι τα προϊόντα που κατασκευάζονται στην Ασία να φτάσουν σε διαφορετικές αγορές κατά μήκος του διαδρόμου, μειώνοντας τον χρόνο μεταφοράς και τις τιμές των αγαθών στην παγκόσμια αγορά.
Τα τοπικά ζητήματα με έργα που σχετίζονται με το BRI, όπως το CPEC στο Πακιστάν, όπου αντιμετωπίζει αντίσταση από τους ανθρώπους στην επαρχία του Μπαλουχιατάν, καθώς και στην Αφρική , μας υπενθυμίζουν την παραμέληση της ανθρωπιστικής πτυχής στην ανάπτυξης υποδομών στο πλαίσιο του BRI. Μαθαίνοντας από την υπάρχουσα κατάσταση, το IMEC έχει ενσωματώσει τα διδάγματα και προσπάθησε να διορθώσει τα κενά σε πολυεθνικά έργα ανάπτυξης υποδομών τέτοιου μεγέθους ώστε να παρουσιάσει ένα βιώσιμο έργο με ολιστική προσέγγιση.